Digital utbildning – Kommunikation för utredare 26 november

Kommunikationsplan för rapporter
Efter månader av arbetet med en rapport ska den ut och diskuteras, synas och bli till kunskapsunderlag för beslutsfattare. Men hur kan man få ut så mycket som möjligt av varje rapport? Vilken är utredarens roll och vilken är kommunikationsavdelningens? Hur är man en bra frontfigur för sitt arbete? Hur kan man få ut det mesta av sina rapporter och bädda för ett genomslag i nyhetsflödet?
Presentera rapporten och synas i media
Som utredare behöver man ofta presentera sin rapport i flera olika kanaler. Vi hjälper dig att förbereda dig för de olika situationer där du behöver representera rapporten, om det så handlar om en intervju, konferens eller panelsamtal. Vi går igenom grunderna i medieträning och de viktigaste punkterna för att tryggt medverka i direktsändning.
Påverka genom sociala medier
Ingen kan undvika att förhålla sig till sociala medier idag. Hur kan vi själva använda våra sociala kanaler för att berätta om våra frågor? Hur skapar vi innehåll som kommunikationsavdelningen kan dela i förbundets digitala kanaler? Vi ger dig en praktisk guide för hur du kan tänka och arbeta med rapporten i sociala medier.
Skriva debattartiklar
Att synas på någon av de stora tidningarnas debattsidor är fortfarande ett bra sätt att ge uppmärksamhet och tyngd åt en utredning. Även om du får hjälp av en pressekreterare eller kommunikatör att skriva en debattartikel blir resultatet bäst om de får ett riktigt bra underlag. Vi går igenom grunderna i hur man skriver debattartiklar som publiceras och sprids.
Kostnad: 5 000 kr inkl. studiematerial och 30 min individuell handledning vid annat tillfälle (exkl. 25% moms).
Låter det intressant?