Artikeln är uppdaterad senast 2025-08-22 med aktuell information.
Många civilsamhällesorganisationer vill lyfta frågor i sociala medier som kan betraktas som politiska även om de inte rör partipolitik eller val. Då finns det några viktiga regler och principer att känna till, särskilt för dig som har tänkt att sponsra inlägg. Att inte ha koll på spelreglerna kan leda till avvisade annonser, utebliven räckvidd och i värsta fall avstängda konton.
1. Politisk annonsering inte tillåtet på de flesta plattformar inom EU
Från och med oktober 2025 kommer annonser om politik och sociala frågor inte längre att vara tillåtet på Meta, vilket omfattar Facebook, Instagram och Threads. Även Google, vilket även inkluderar Youtube, har slutat tillåta politiska annonser. Anledningen är skärpta krav på transparens inom EU som båda bolagen hävdar är omöjliga att leva upp till.
Hos Google förbjuder man endast ”election ads”. För oss i EU innebär det annonser för ett politiskt parti, en politisk kandidat eller en fråga som ska avgöras i folkomröstning. Metas definition är betydligt bredare, något du kan läsa mer om i nästa punkt.
På Snapchat är politiska annonser (än så länge) tillåtet men du behöver uppge på annonskonto-nivå att du vill köra politiska annonser och fylla i ett formulär med extra information.
På Tiktok och Linkedin har man valt att helt förbjuda politisk annonsering. Twitter/X har öppnat upp för politiska annonser i vissa länder, men det är osannolikt att de kommer göra det i EU. Det är dock värt att nämna att dessa plattformar inte har samma breda definition av politik som Meta, vilket gör att det oftast inte är några problem för intresseorganisationer att köra annonser.
2. Metas definition av politik är bred
På de flesta plattformar definieras “politiskt innehåll” som innehåll som handlar om val och partier. Meta använder istället begreppet politik och sociala frågor.
Några exempel på ord som kan få annonsen att flaggas som politisk är klimatsmart, koldioxidutsläpp, jämställdhet, statsminister och skatter. Annonsen måste inte ens vara opinionsbildande för att omfattas. Även annonser vars syfte är att sprida kunskap eller att sälja en produkt kan flaggas. Om du till exempel ska göra en annons för solpaneler är det fritt fram så länge du beskriver ekonomiska fördelar, men om du vill ta upp miljömässiga fördelar är det stor risk att annonsen avvisas.
Några exempel på formuleringar som Meta bedömt som politiska:
1. Vill du äta mer veganskt? 🎉 Vi hjälper dig komma igång och gör det busenkelt att bygga nya matvanor!
2. Få information om hur kommunen jobbar med klimat- och miljöfrågor! 🌍
3. Ha koll på felstavade länkar, byt till säkrare lösenord och säkerhetskopiera din dator. Så enkelt kan du bidra till Sveriges cybersäkerhet.
Källa: Meta Ad Library
3. Instagram och Threads rekommenderar inte politiska inlägg
Instagram, och även Threads, vill ha mindre politisk innehåll i sina flöden. Det innebär att bara användare som aktivt går in i sina inställningar och slår på rekommendation av politiskt innehåll kommer att kunna se politiskt innehåll från konton de inte följer. Det innebär förstås att det blir svårare för organisationer att nå ut med politiskt innehåll till nya målgrupper och inte bara befintliga följare, särskilt sedan dessa inlägg inte längre kan sponsras.
4. Inlägg som rör känsliga frågor kan få begränsad spridning
Att ens innehåll blir rekommenderat för nya användare är förstås viktigt för att nå ut till fler och växa i följarantal. I Instagrams riktlinjer för rekommendation finns bestämmelser för vilket innehåll som kan rekommenderas till nya användare på fliken Utforska, i Reels-flödet och i det vanliga flödet. Även på Tiktok finns riktlinjer för vad som får hamna på For You-sidan.
Det handlar alltså om innehåll som är tillåtet, men som av vissa kan uppfattas som stötande och därför får begränsad spridning. Detta kan ställa till det för vissa organisationer om den automatiska granskningen missförstår deras innehåll.
5. Information om annonser visas öppet
För att öka transparensen har flera aktörer öppnat upp sina annonsbibliotek för allmänheten. Det innebär att du kan söka upp andra aktörers annonser – och att de kan hitta dina.
I Meta Ad Library och Google Ads Transparancy Center hittar du alla annonser som körs. För politiska annonser (som körts innan förbud infördes) går det att se extra mycket information, som till exempel spenderade pengar och målgruppsinriktning och det går även att se äldre annonser som inte längre körs.
På Snapchat behöver du ladda ner en csv-fil med alla politiska annonser.
Behöver din organisation hjälp att nå ut med en viktig fråga i sociala medier? Vi på Arena Opinion har lång erfarenhet av att hjälpa civilsamhället att nå ut med sina frågor. Kontakta mig så berättar jag mer.

Jolin Edbrand är digital strateg på Arena Opinion.