Nu är det slut med aktivism och opinionsbildning på Instagram. I alla fall i större skala. Instagram har meddelat att ett stopp för politiskt innehåll ska skrivas in i deras riktlinjer för rekommenderade inlägg. En liknande regel finns redan för Reels-flödet, men ska nu även gälla hela Instagram och systerappen Threads.
I praktiken betyder det att om du gör ett inlägg som bedöms vara politiskt, kommer det bara att visas för dina befintliga följare. Det kommer inte att rekommenderas för nya användare, vilket förstås gör det svårare att nå ut.
Exakt hur Instagram definierar politik i det här fallet är inte helt glasklart. Men om det följer logiken för annonsering så är definitionen ganska bred och omfattar exempelvis jämställdhet, miljöfrågor, mänskliga rättigheter, ekonomi och hälsa. Med andra ord kan den här ändringen få stora konsekvenser för civilsamhället.
Hur fungerar rekommendationer på Instagram?
Först och främst, vad menar vi med “rekommendation”? Om du scrollar i ditt eget Instagram-flöde kommer du att, utöver annonser, se en mix av inlägg från konton som du följer och inte följer. Inläggen från konton som du inte följer kallas rekommenderade inlägg.
För att ett inlägg ska kunna bli rekommenderat krävs att innehållet följer Instagrams riktlinjer för rekommendation. Och nej, det är inte community-riktlinjerna jag pratar om. Vi har flera lager av riktlinjer att förhålla oss till:
Instagrams communityriktlinjer. De grundläggande regler som alla användare måste följa. Inlägg som bryter mot dessa plockas bort.
Instagrams riktlinjer för rekommendationer och Riktliner för Reels-rekommendationer. Ytterligare regler för att ens inlägg ska visas för konton som inte redan följer en.
Riktlinjer för inlägg som hamnar längre ner i flödet. Det här är ett slags limbo för innehåll som triggat Instagrams modereringsfilter och inväntar manuell granskning. Och det är precis som det låter – inläggen finns kvar men rankas lågt. Efter granskning tas de antingen bort eller visas som vanligt.
Om ditt inlägg följer communitytiktlinjerna men inte riktlinjerna för rekommendationer så kan det fortfarande visas för dina följare. Men det kan bli svårt att nå ut till nya personer.
Varför har Instagram valt att utforma reglerna såhär? Instagrams vd Adam Mosseri förklarar i ett blogginlägg:
– Om din vän postar något stötande så är det något mellan er två, och du kan blocka, avfölja eller anmäla personen om du vill. Men när det är vi som rekommenderar innehåll från personer du inte själv valt att följa så vill vi minska risken att du ser något stötande.
Hur vet jag om jag påverkas av det här?
Exakt var gränsen kommer att gå för vad som flaggas som politiskt är fortfarande ganska oklart. Exemplen som Instagram ger är “innehåll som handlar om exempelvis lagar, val eller sociala frågor”.
Du som har ett företagskonto kan själv kontrollera hur Instagram ser på ditt konto genom att gå till Inställningar och Integritet, scrolla nästan längst ner så hittar du Kontostatus. Här kan du se om du gjort några överträdelser mot Instagrams regelverk. Grön bock vid “Vad som går att rekommendera” betyder att ditt innehåll följer riktlinjerna för rekommendation.
Uppdateringen innebär ingen förändring i hur annonsering om politiska frågor fungerar, liksom tidigare behöver du auktorisera dig.
Vänder det här upp och ner på din strategi?
De här ändringarna kommer att rullas ut stegvis och vi behöver vänta och se den fulla effekten innan vi kan säga något helt säkert. Att politiska partier inte kan vänta sig någon större organisk tillväxt på plattformen känns ganska givet. Men hur blir det med människorättskämpar, jämställdhetsaktivister och sjukvårdsuppror? Och alla fackförbund, kvinnojourer och miljöorganisationer? Det återstår att se.
Än så länge är mitt råd att fortsätta som vanligt, men hålla koll på förändringar i räckvidden. Om du har tänkt att satsa på X-utmanaren Threads så kan det vara läge att backa några steg och vänta.
“Användare ska kunna välja”
Instagram förklarar tilltaget med att de vill skapa en mer positiv användarupplevelse. Och visst finns det mycket polarisering och ofta ett hårt tonläge när politiska frågor diskuteras på sociala medier. Men att helt tysta ner allt som kan vara känsligt kommer, i alla fall enligt den här föreningsnörden, att leda till ett tråkigare flöde.
Och så trycker man förstås på det här med valfriheten. Som användare kommer man att kunna gå in under inställningar och ställa in att politiskt innehåll inte ska begränsas. Men det är det troligen få som kommer att göra. Dels ska man veta att alternativet finns och hur man gör, dels ska man förstå att “politiskt innehåll” inte bara är innehåll från politiska partier utan kanske från ens favoritorganisation.
Uppdatering: Nu har uppdateringen rullat ut till svenska användare. Om du vill ändra dina inställningar gör du såhär:
- Gå till din profil och öppna menyn högst upp till höger.
- Scrolla ner till Föreslaget innehåll.
- Välj Politiskt innehåll.
- Välj Begränsa inte innehåll från personer du inte följer.
Behöver du hjälp att navigera i de här förändringarna? Hör gärna av dig till mig!
Jolin Edbrand är digital strateg på Arena Opinion.