Spaningar och tips inför Almedalen 2024

Spaningar och tips inför Almedalen 2024

Vill ni ha inspiration för hur ni ska lyckas nå ut i det kommunikativa bruset under Almedalsveckan på Gotland? I tisdags höll vi ett frukostsamtal på temat Almedalen 2024 och ni var många som planerar att åka till sommarens politikervecka. Här sammanfattar vi våra bästa tips till er som inte hade möjlighet att lyssna!

Tips för ett lyckat Almedals-event

Klara Andersson Åsman har gedigen erfarenhet av att jobba med publika arrangemang och delar med sig hur ni lyckas med era event under Almedalsveckan.

Många upplever att det blivit dyrare att åka till Almedalen och är därför tveksamma till om det är värt pengarna. Därför är det mödan värt att lägga lite tid på att ta fram en Almedalsstrategi där ni funderar på varför ni åker. Är det det för att ni vill nå politiker? För att bygga nätverk? Eller för att väcka debatt? Med en strategi minskar chansen att ni känner att ni bara irrar runt och undrar: vad gör vi här egentligen? Och att ni istället får ut det ni vill. En strategi avgör också vilka aktiviteter som just ni ska satsa på att arrangera i Almedalen.

Här är mina tre tips för ett lyckat evenemang: 

  1. Fokus på representation. Fundera på vilka röster som bidrar till ett intressant samtal när ni bjuder in till seminarium och debatter. Det är lätt att lägga fokus på att få med beslutsfattare, men poängen med arrangemang är ju oftast idéutbytet. Utgå ifrån att varje person som medverkar ska kunna tillföra ett nytt perspektiv! (P.s. se också till att bjuda in i god tid så att ni får de medverkande ni verkligen vill).
  2. Enkla upplägg och interaktion. Satsa på korta arrangemang med tydliga moment! För ett samtal är 45 minuter en bra gräns, det gör att det går att prioritera i ett stressat Almedalsschema. Genom att inkludera publiken på olika sätt, till exempel genom en publikomröstning, så får evenemanget energi och blir mer minnesvärt.
  3. Följ upp evenemanget. Se till att ni redan innan ert arrangemang i Almedalen har planerat för ett uppföljningsmöte under hösten. Så att ni kan kommunicera ett nytt datum för att följa upp det ni pratat om. På så sätt får ni er närvaro i Almedalen att leva längre!

Har ni inte bokat lokal för ert event än så har vi en lista över arenor i Almedalen här.

Kampanjstrategier för Almedalen

Kristina Wicksell Bukhari är stolt mottagare av utmärkelserna Hetast i Almedalen och Coolast i Almedalen och ger tips på de bästa kampanjstrategierna.

Det är framförallt alla roliga och starka kampanjer som präglat mina år i Almedalen. På senare tid har de satsiga kampanjerna från civilsamhället varit färre och antalet utmärkelser och topplistor minskat. Arrangörerna bakom Almedalsveckan har dock uttryckt att de vill se ett större fokus vid de politiska och demokratiska frågorna, så här fyller civilsamhället ett viktigt syfte!

Så här kommer två tips från mig!

  1. Var relevanta! Lägg tid på att omvärldsbevaka: Vilka frågor är på dagordningen? Här gäller det att hitta en balans så att frågan ni lyfter är angelägen och aktuell, men där ni samtidigt sticker ut i mängden. Koppla gärna er kampanj till det som händer i Almedalen, till exempel genom att utgå från partiledartalen eller andra stående inslag under veckan.
  2. Skapa synlighet utanför Almedalen! Hitta era sätt att sprida kampanjen utanför Visby. Det kan vara genom att göra visuella saker som folk vill fota och sprida, bygga in interaktivitet och möjlighet för människor att ta ställning genom sociala medier-kampanjer eller namninsamlingar samt förstås genom ett gediget pressarbete.

Nå politiker i Almedalen

Aida Badeli är en fena på politiska processer och ger sina bästa tips för att nå ut till politikerna i Almedalen:

Under Almedalsveckan är politikerna oerhört eftertraktade. Alla vill försöka boka in ett möte med makthavarna, och många politiker springer från möte till möte, vilket i många fall kan leda till ett överflöd av information som är lätt att glömma bort. Därför blir det viktigt att ni gör ett bra för- och efterarbete. 

  1. Vad gäller förarbetet så är det viktigaste att kartlägga vem det är ni ska träffa. Det kanske inte alltid är ordföranden som är rätt person, utan kanske en talesperson?
  2. Under mötet, var tydliga, konkreta och berätta syftet med mötet. Förvänta er inte heller att politikern kommer ha hundra procent koll på er organisation eller vilka frågor ni driver. Som sagt, att springa från möten till möten kan ibland göra det rörigt för politikern. Ju tydligare ni är under mötet, desto lättare kommer det vara att komma ihåg just er. 
  3. Sist men inte minst är efterarbetet oerhört viktigt, något många organisationer och företag missar. Se till att säkerställa ett uppföljande möte efter Almedalen, för om ni vill att just era frågor ska prioriteras, så gäller det att ligga i. 



Hör gärna av er om ni vill ha stöd med event eller kommunikation både inför och under Almedalsveckan. Hoppas vi ses i Visby 25-28 juni!

Klara Andersson Åsman
Projektledare

klara.anderssonasman@arenaopinion.se
Kristina Wicksell Bukhari
Kommunikationsstrateg
kristina.wicksellbukhari@arenaopinion.se
Aida Badeli
Kommunikationsstrateg

aida.badeli@arenaopinion.se

Aktuellt