En av de vanligaste frågorna jag får är vad en minskad organisk räckvidd beror på. Att räckvidden plötsligt dyker är något som de flesta som jobbar med sociala medier har varit med om någon gång. Det kan hända även om du inte gjort några större förändringar i ditt innehåll.
“Har de gjort nåt med algoritmen nu igen?”
Att skylla på algoritmen ligger alltid nära till hands. Idag använder nästan alla sociala kanaler någon form av rekommendationsalgoritm. Användandet av maskininlärning gör att de förändras mycket snabbare idag än för bara några år sen.
Men det är viktigt att komma ihåg att när algoritmen ändras så är det ofta en konsekvens av att användarnas beteenden ändrats. Det är med andra ord inte bara för att Zuckerberg vill jävlas med dig. Precis som mycket annat så går det trender i vilket innehåll vi uppskattar och hur vi visar det genom interaktion.
Det kan också vara så att användningen av plattformen generellt har minskat. Då finns det helt enkelt mindre räckvidd att tillgå, oavsett hur bra ditt innehåll är. En del kanaler har högre konkurrens än andra i och med låg aktivitet hos användarna men stor mängd inlägg som publiceras.
Det här kan vara ett bra läge att utvärdera:
- Vilken typ av innehåll verkar fungera för andra på den här plattformen just nu?
- Vilket av ditt innehåll fungerar bäst respektive sämst?
Utifrån dina reflektioner behöver du ta ställning till:
- Är det dags att testa ett nytt format, en ny typ av innehåll?
- Är det värt att satsa på den här kanalen eller finns din målgrupp någon annanstans idag?
- Behövs det en större budget för att antingen sponsra inlägg eller producera bättre innehåll?
Shadowban, finns det på riktigt?
“Shadowban” är ett begrepp som alla sociala medie-företag bestämt hävdar bara är en fantasi. Vad som menas är att ens innehåll inte verkar synas för andra än en själv, eller bara är svårare att hitta.
En förklaring är att på till exempel Instagram finns det två lager av regler:
- Communityregler. Bryter du mot dessa tas ditt innehåll bort.
- Riktlinjer för rekommendation. Bryter du mot dessa kan ditt inlägg inte bli rekommenderat för icke-följare, till exempel i Reels-flödet eller på Explore. Det syns inte heller i sökresultat.
Det som ofta hänt är alltså att ditt innehåll, eller hela ditt konto, blivit begränsat. Ett tydligt tecken på det kan vara att det inte går att hitta genom att söka. På Tiktok, Instagram, Facebook och Threads finns det verktyg för att kontrollera det här.
Kontrollera om ditt innehåll begränsas på Tiktok
- Gå till din profil
- Gå in i menyn i övre högra hörnet
- Välj TikTok Studio (du kan också välja att ladda ner TikTok Studio som en separat app)
- Välj Kontokontroll
Ditt konto och dina inlägg scannas nu efter varningar. På videos som flaggats får du en förklaring till varför. En flaggad video syns på din profil men kommer inte att dyka upp i For you-flödet. Beslutet kan överklagas (knapp i övre högre hörnet).

En del av reglerna för vad som får visas på For You är ganska uppenbara, som att man inte ska sprida desinformation eller visa obehagliga olyckor. Men du kan även åka dit på innehåll som är icke originellt eller av låg kvalitet. Att hoppa på enkla trender eller använda trendande Capcut-mallar kan vara frestande för en överbelastad innehållsproducent, men det riskerar att hamna i just den kategorin.
Kontrollera om ditt innehåll begränsas på Instagram
- Gå till din profil
- Gå in i menyn i övre högra hörnet
- Scrolla ner till Kontostatus, som du hittar under rubriken Mer info och support.
Under “Vad som inte går att rekommendera” kommer du att kunna se om något av dina inlägg inte följer riktlinjerna för rekommendation. Det kan handla om till exempel innehåll av låg kvalitet, politik eller känsliga ämnen. Du kan begära en granskning av beslutet.

Det kan också vara så att hela ditt konto är exkluderat från rekommendation. Det beror ofta på att du gjort flera inlägg som bryter mot regler eller riktlinjer, men det kan också bero på din profilbild och presentation.
Kontrollera om ditt innehåll begränsas på Facebook
Det enklaste sättet att se om ett inlägg begränsas är att i mobilappen gå in i inläggsstatistiken. Här får du upp en varningstriangel om inlägget har flaggats. På datorn kan du gå direkt till Professionell översikt i vänstermenyn och sen välja Sidrekommendation i menyn till höger.

Kontrollera om ditt innehåll begränsas på Threads
- Gå till din profil
- Gå till menyn i övre högra hörnet
- Gå till Kontostatus

Är du nyfiken på hur din organisation kan nå ut till fler i sociala medier? Hör gärna av dig till mig!

Jolin Edbrand är digital strateg på Arena Opinion.