Många av oss tar en lång och välbehövlig semester över sommaren. Men det betyder inte att det slutar komma nya funktioner och regler i sociala medier. Här är en sammanfattning av sommarens viktigaste nyheter att sätta sig in i för dig som jobbar med kommunikation inom civilsamhället.
1. Meta och Google stoppar politisk annonsering i EU
Från och med oktober 2025 kommer det inte längre vara möjligt att köra politiska annonser på Google, Youtube, Facebook eller Instagram. Anledningen är ny lagstiftning som ställer ännu hårdare krav på transparens, något som både Meta och Google hävdar är helt omöjligt att följa.
Politisk annonsering är sedan tidigare inte tillåtet på Tiktok och Linkedin. Inte heller X tillåter politisk annonsering inom EU. Snapchat har hittills tillåtit politisk reklam, men de har ännu inte uttalat sig om hur de ställer sig till den nya lagstiftningen.
2. Tiktoks nya app har fokus på välgörenhet
Tiktok Pro är en ny app som Tiktok har utvecklat för den europeiska marknaden. Först ut att få tillgång till appen är Tyskland, Spanien och Portugal.
Så vad är skillnaden mot vanliga Tiktok?
Tiktok Pro är en separat app men med liknande innehåll som den vanliga Tiktok-appen, men med mer avskalade funktioner. Inga live-sändningar och ingen reklam (!). Den stora skillnaden ligger i deras nya “Sunshine programme”, som ska omvandla användarnas engagemang till donationer. Användare kan samla in “virtuellt solsken” genom att bjuda in nya användare och genom att interagera med välgörenhetsorganisationers innehåll. “Solskenet” kan sedan doneras till organisationer, vilket Tiktok konverterar till riktiga pengar.
Först ut bland organisationerna som samlar in pengar i Tiktok Pro är bland andra WaterAid och Läkare utan gränser.
3. Hårdare tag mot stulet innehåll på Facebook
Meta vill bli av med konton som återpublicerar andras innehåll, ofta utan tillåtelse. På Facebook kommer räckvidden minskas för innehåll som är identiskt med något som redan laddats upp. De testar också en ny funktion som automatiskt taggar originalskaparen i en video som laddas upp på nytt.
Det här kan också påverka räckvidden för organisationer med flera konton, till exempel lokala föreningar, där man ibland publicerar samma innehåll.
4. Förändringar i Instagrams statistik
Instagram rullar i augusti ut flera nyheter i sin statistik. Vi kommer också att kunna se vilken del av en video eller karusell som får flest likes. Demografisk data kommer att visas på inläggsnivå och inte bara kontonivå. I följarstatistiken kommer vi att kunna se vilka inlägg som gett flest nya följare.
En viktig förändring är att räckvidd (“konton som nåtts”) kommer att ersättas med “visningar” i inläggsstatistiken. Så länge man är medveten om skillnaden är det här inget problem, utan snarare blir det enklare att jämföra mellan plattformar.
5. Nya funktioner i Instagram Edits
I april lanserade Instagram sitt videoredigeringsverktyg Edits. Här finns användbara funktioner som automatisk textning, green screen och teleprompter. I den senaste uppdateringen tillkom också bland annat verktyg som förbättrar ljudet. Instagram har också bekräftat att videor skapade med Edits får en liten skjuts i algoritmen, åtminstone till en början medan de försöker etablera verktyget.
Vill ni få ut mer av era sociala kanaler?
Kanske behöver ni få in bra rutiner och smidiga mallar för den löpande uppföljningen. Eller kanske vill ni få inspiration kring hur ni kan bli mer kreativa och effektiva när ni skapar innehåll? Hör av er till mig!

Jolin Edbrand är digital strateg på Arena Opinion.