Julia Björne är ny byråchef på Arena Opinion

Vi är otroligt glada och stolta att kunna presentera vår nya byråchef: Julia Björne! Julia har 15 års erfarenhet av att jobba med kommunikation och projektledning av kampanjer. Hon har jobbat som senior kommunikationsstrateg på Arena Opinion sedan 2021 och nu kliver hon in i rollen som byråchef. Tidigare har hon jobbat på bland annat Illustratörcentrum, ABF Stockholm och Global Reporting. Hon var också en av grundarna bakom Blank Spot.

Hur känns det att ta steget in i rollen som byråchef och vad ser du mest fram emot?
– Jag känner mig både ödmjuk och inspirerad inför rollen. Det känns tryggt att ta steget i ett läge där vi står starka som byrå – med ett fantastiskt team, hög kompetens och en kultur av samarbete och nyfikenhet. Självklart finns det saker vi vill utveckla vidare, men vi har en väldigt fin grund att stå på. Jag ser fram emot att bygga vidare på den grunden tillsammans med teamet.


Vilka frågor eller projekt tycker du är roligast och mest meningsfulla att arbeta med?
– Det som gör jobbet så roligt är att alla våra uppdrag känns meningsfulla, det är rätt oslagbart! Vi får arbeta med organisationer och frågor som faktiskt påverkar människors liv – från bostadsfrågor och ekonomisk trygghet till jämlikhet, fackligt engagemang och kulturens roll i samhället. Det handlar ofta om att ge röst åt grupper eller perspektiv som annars inte alltid hörs, och det är en drivkraft för alla oss som jobbar på Arena Opinion. I tider när klyftorna i samhället ökar blir det ännu viktigare att bidra med kommunikation som synliggör orättvisor och pekar på lösningar som möjliggör förändring.

Vad hoppas du att Arena Opinion ska fortsätta växa till och bli under din ledning?
– Vi ska fortsätta vara den självklara partnern för civilsamhället när det gäller strategi, kommunikation och opinionsbildning. Sen vill jag att vi fortsätter att växa hållbart – både som byrå och som människor. Efter några år av osäkerhet i omvärlden känns det viktigare än någonsin att bygga långsiktigt med stabila samarbeten, starkt förtroende och en kultur som håller över tid. Samtidigt måste vi också våga ta nya kliv – testa nya format och utveckla våra erbjudanden så att vi kan göra ännu större skillnad för våra uppdragsgivare och för de frågor de driver. Och såklart ha roligt på vägen.