På den internationella mansdagen hösten 2024 kläddes manliga statyer runt om i Sverige med bärsjalar och bärselar – från ”Det svenska tungsinnet” i Malmö till ”Standing Man” i Umeå. Syftet? Att uppmärksamma det ojämställda föräldraskapet och att uppmana arbetsgivare att göra mer.
Trots att Sveriges föräldraförsäkring är en av världens mest jämställda tar svenska pappor fortfarande bara ut 30,9 procent av föräldrapenningdagarna och 38 procent av vabdagarna. På den internationella mansdagen den 19 november släppte tankesmedjan Arena Idé en rapport med fem förslag för ett jämställt föräldraskap.
Arena Opinion tog fram konceptet #Kvantitetspappan som bestod av:
Rapporten presenterades också i ett seminarium lett av kampanj- och kommunikationsstateg Kristina Wicksell Bukhari.
KORT OM PROJEKTET
Uppdragsgivare: Arena Idé
Period för uppdraget: Hösten 2024
Genomfördes: 19 november 2024
Sociala medier
Bilderna nådde över 500 000 personer via Arena Idés egna konton men fick framförallt stort genomslag och väckte debatt när det plockades upp av andra sociala medie-konton – exempelvis på DN:s Instagram och Street Art Utopias Facebook.
Press
Kampanjen plockades upp av ett tjugotal medier, däribland TT, DN, Aftonbladet, Resumé, Göteborgsposten, Expressen, SVT Värmland, SVT Sörmland, Folkbladet, P4 Västerbotten och Falköpings tidning.
Övrig spridning
Förutom traditionell press omnämndes även kampanjen i en av Sveriges största poddar: Alex & Sigges podcast samt omskrevs på de internationella siterna mymodernmet.com och streetartutopia.com