Tre tips för att kvalitetssäkra dina rekryteringar

Tre tips för att kvalitetssäkra dina rekryteringar

Att rekrytera nya medarbetare är ingen lätt sak och det tar väldigt mycket tid från dig som chef. Om du kvalitetssäkrar processen kan du undvika kostsamma felrekryteringar och lämna kandidaterna med ett bra intryck av din organisation. 


Det finns tre viktiga saker att tänka på:

1. Lägg ordentligt med tid på förarbetet

Ett gediget grundarbete ger rätt förutsättningar. Involvera flera kollegor och lägg tid på att skapa en kravprofil. Det kan vara frestande att ta en genväg och återanvända samma underlag som sist men att ta sig tiden kommer löna sig. Här kan ett utifrånperspektiv vara bra för att utmana er och landa rätt. 

2. Ha ordning och reda 

Att rekrytera handlar mycket om struktur och att ha ordning och reda. Skapa en checklista för varje steg i rekryteringsprocessen för att säkerställa att du planerar en inkluderande process och har en rimlig tidsplan. Låt kravprofilen följa med dig hela vägen som underlag till jobbannons, intervjufrågor och referenstagning. Och visst lagrar ni personuppgifter enligt GDPR? Annars är det dags att se över det.

3. Kommunicera mera för en bra kandidatupplevelse 

Idag är vi vana med snabb återkoppling. Att få vänta några veckor utan att höra något från en potentiell arbetsgivare kommer skapa en sämre kandidatupplevelse och kan bidra till att din organisation lämnar ett dåligt intryck. Se till att du har tänkt igenom när och hur du kommunicerar med kandidaterna och att du eller någon annan är tillgänglig för frågor


Vill du ha hjälp att skapa en kvalitetssäkrad rekryteringsprocess för att hitta de bästa kandidaterna? Vi hjälper dig gärna.

Jennifer Söderström är rekryteringskonsult på Arena Opinion.

jennifer.soderstrom@arenaopinion.se

Fler artiklar